Share

Hallo abonnee,



In dit e-magazine nu eens geen technische tips en trucs, maar tips over hoe je iets het beste in beeld kunt zetten zodat je nog aansprekender foto's maakt. Een wat langer artikel, we hebben wat in te halen na de zomer....

Maar eerst wil ik iets met jullie delen waar ik helemaal blij van werd.

In de vorige nieuwsbrief kondigde ik aan dat ik workshops Lightpainting ga geven. Nu is lightpainting al langer onderdeel van mijn workshops avondfotografie, maar deze nieuwe workshops zijn alleen gericht op lightpainting, en echt anders-dan-anders.   

Zelfs de voorbereiding van deze workshop was anders-dan-anders! De vakgroepdeelnemers (de 'vergevorderden') mochten dit keer mee met mijn proefshoots.

Veel samen op pad, geoefend, gelachen, uitgedacht, geprobeerd en spectaculaire foto's gemaakt. En zo kreeg de workshop langzamerhand vorm. Intussen genoot ik met volle teugen van het samen met anderen werken aan iets nieuws.  

Vervolgens kondigde ik de workshop aan. Jullie als nieuwsbrieflezers kregen voorrang bj de inschrijving. En wat gebeurde er? De workshop zat binnen een halve dag vol!

Nog maar een workshop erbij gepland dus. Maar ook die zat binnen een dag weer vol! Omdat ik het wel wat exclusief wil houden voor de cursisten, plan ik dit jaar geen extra workshops meer. Voor volgend voor- en najaar staan er weer een aantal gepland, dus als je mee wilt doen, kun je je daar alvast voor inschrijven: Ik wil ook creatief lightpainten!


Ik ben echt helemaal overdonderd door dit succes. Het is zo leuk om iets nieuws te bedenken, te genieten van de voorbereidingen en dan zulke toffe reacties te krijgen! Wow, wat een energie krijg ik daarvan!

In die flow van energie bedachten Arno de Bruijn en ik iets gaafs. Wat als we nu zijn Magmod flitsworkshop samenvoegen met mijn Lightpaintingworkshop? Dat sluit echt super op elkaar aan.

Zo gezegd zo gedaan. P
rogramma gemaakt, mooie urban locatie gehuurd, samen een proefshoot gedaan en de workshop online gezet. En wat denk je? Weer binnen twee dagen vol!

Ik zit echt helemaal te stuiteren. Dat iets waar je zelf zo enthousiast over bent zo aanslaat is natuurlijk waar je het als ondernemer allemaal voor doet. Dus bij deze: iedereen die me een appje stuurde, mailde of zich opgegeven heeft; superbedankt!

En voor degenen die achter het net visten voor de workshop die ik samen met Arno geef (er is een wachtlijst), ook die herhalen we volgend jaar nog een keer: Flash & light art.

Genoeg over mijn mooie belevenissen de afgelopen week. Ik had jullie tips over compositie beloofd. Hieronder volgen 10 tips over hoe je iets het beste in beeld kunt zetten. Daar zitten bekende "compositieregels" tussen. Bedenk bij iedere regel dat je ze moet kennen, maar er ook vooral (bewust) van af moet wijken ;-).

Tip 1. Regel van derden
Misschien wel de bekendste regel. Het beeld wordt hierbij zowel horizontaal als verticaal in drieën gedeeld. Op de lijnen en snijpunten worden belangrijke beeldelementen geplaatst. Zoals hieronder de neus van de pelsrob.
Tip 2. Beeldschema's
Uit de schilderkunst kennen we "beeldschema's". Dat wil zeggen dat je geometrische vormen als een vierkant of een driehoek gebruikt, symmetrisch of asymmetrisch werkt, diagonalen gebruikt, etc.

Waarbij van belang is om te weten dat schuine lijnen in een schilderij of foto meer dynamiek en spanning aan het beeld geven. Dat klinkt heel abstract, maar onderstaand voorbeeld verduidelijkt het wel denk ik.

Dit is een foto van Centre Pompidou. Normaal zie je hier nogal statische foto's van, genomen recht voor het gebouw. Ik vond dat geen recht doen aan dit bijzondere gebouw. Wilde de foto meer spanning meegeven. En dus maakte ik de foto van onder af (op een druk trottoir liggend in het drukke Parijs, zie je het voor je ;-) ) . En wachtte ik als extraatje op de breuk in de wolk die uit de pijp kwam......  
Tip 3. Perspectief
Iedereen weet dat een kasteel groter is dan een polletje Engels gras. Daar kun je gebruik van maken. Door dat polletje gras groter op de foto te zetten dan het kasteel, is duidelijk dat het kasteel heel ver weg is.
Tip 4. Ruimte
Geef bewegende onderwerpen ruimte in de richting waar ze naar toe bewegen. Geef mensen of dieren ruimte in de kijkrichting. En wijk daar bewust van af soms ;-).
Tip 5. De kunst van het weglaten
Een bekende valkuil is dat mensen teveel op de foto willen zetten. Waardoor de foto's te druk worden en de aandacht van het hoofdonderwerp afgeleid wordt. Soms ligt de oorzaak van een te rommelige foto niet in het teveel op de foto willen zetten, maar in een drukke achtergrond. Probeer dan met een groot diafragma de achtergrond te vervagen. En ga er eens op uit het het mistig is, dan ben je die drukke achtergrond zomaar kwijt!
Tip 6. Groothoek of tele
Een telelens drukt het landschap als het ware in elkaar, een groothoeklens trekt het juist uit elkaar. Bij onderstaande foto's is dit effect duidelijk te zien. De foto's zijn gemaakt met het model op nagenoeg hetzelfde standpunt. De een met een telelens (fotograaf op 10 meter afstand van het model), de ander met de groothoeklens (fotograaf bijna op de tenen van het model staand om hem even groot in beeld te krijgen). Kijk eens wat er met de achtergrond gebeurt! Het zijn dezelfde bomen......
Tip 7. Afsnijden
Maak eens een close-up portret van een mens, dier, bloem of voorwerp en experimenteer met de kadering. Meestal is het mooier om het onderwerp niet in zijn geheel op de foto te zetten!
Tip 8. Invoerende lijnen
Zoek lange ononderbroken lijnen als wegen, muurtjes, beekjes, et cetera. Gebruik deze om het oog van de kijker naar de horizon of naar het onderwerp te leiden. Wissel van standpunt om te kijken wat het beste werkt, moeten de lijnen links, midden of rechts onderin de foto ontstaan?
Tip 9. Retorica
In mijn bedrijfsfotografie maak ik gebruik van retorica: logos, pathos en ethos. Logos spreekt het rationele brein van mensen aan. Voorbeeld: voor en na foto's maken duidelijk wat het resultaat is als je b.v. dat afslankmiddel gebruikt. Mensen willen bewijs.

Pathos doet een beroep op ons gevoel. We kunnen blij of verdrietig van een foto worden. Goede doelen maken hier gebruik van door foto's van zielige kinderen of dieren te laten zien.  

Ethos tenslotte overtuigt de kijker op een geloofwaardige manier. Niet voor niets hebben acteurs die tandpasta aan de man brengen een witte jas aan.

Onderstaande foto zal bij de wat oudere lezers een gevoel van nostalgie oproepen. "Goeie ouwe tijd". Als je met je bedrijf juist dat publiek aan wilt spreken, maak je dus dit soort foto's.

Tip 10. Kleur of zwart-wit
Een foto met felle kleuren trekt de aandacht. Door een foto met veel rood worden mensen echt wakker geschud. Een foto met monochrome kleuren zoals de egel hierboven, brengt veel meer rust.
Ik hoop dat je iets aan bovenstaande tips hebt. Wil je meer, dan ben je natuurlijk altijd van harte welkom om een cursus of workshop te doen. Dit is wat er nog op het programma staat dit jaar:

Hondenfotografie (wachtlijst, inschrijven voor 2019 kan)
Avondfotografie (door afzeggingen weer ruimte)
Flash & Lightart (wachtlijst 2018, inschrijven voor 2019 kan)
Lightpainting (wachtlijst 2018, inschrijven voor 2019 kan)

Doe je liever kennis op wanneer het jou uitkomt, dan kun je natuurlijk ook de online cursus volgen. Ga daarvoor naar de stapfoto-academie

Veel fotoplezier!

Liesbeth van Asselt

www.stapfoto.nl

info@stapfoto.nl

06-1316 2430
Stapfoto, Dellenparkweg 6 , 8161 AP Epe, Nederland



Email Marketing door ActiveCampaign